Rabu, 16 September 2009

Nak jadi cikgu PJ?

Berburu ke tanah datar,
dapat rusa berbelang dikaki,
berguru kepalang ajar ,
bagaikan bunga kembang tak jadi.

Assalamualaikum dan Salam sejahtera, buat warga pendidik PJK samada yang sedang belajar, sedang mengajar mahu pun sudah tamat mengajar.

Pantun di atas mempunyai kaitan rapat dengan profesion seorang pendidik. Allahyarham Tn Haji Othman Omar (OO),bekas pensyarah bahasa MP Sri Pinang telah membacakan pantun ini kepada setiap ambilan guru pelatih MPSP. Harapan beliau ialah semua guru pelatihnya menjadi guru yang sebenarnya dan menjiwai profesion ini dengan bersungguh-sungguh. Terima kasih ayahanda, semoga rohmu dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang soleh.

Dewasa ini, bilangan guru pelatih semakin ramai dengan berbagai jenis ambilan samada sepenuh masa atau pun kursus dalam cuti. Bagi yang sepenuh masa terdapat pelbagai program sama untuk yang berusia (KPLI) atau yang masih muda (PPISMP).

Satu persoalan yang perlu dijawab, betulkah anda hendak menjadi guru? Kalau Arwah OO bagi 3 pilihan kepada kami untuk balik kampung sebab tak berminat pertama naik bas, kedua naik teksi, ketiga naik keretapi. Kapalterbang tak boleh. So.. anda bagaimana? Tak menyesal ke jadi cikgu ni?

Kalau rasa jiwa tak sesuai, lebih baik "quit" aje, daripada merosakkan anak bangsa dan generasi masa hadapan. Ingat!! kita hanya ditawarkan kursus, bukan dipaksa untuk mengikuti kursus. Ini program, anda yang pilih.

Muhasabah diri kita dan renungkanlah masa depan anak bangsa. Jangan jadikan profesion ini sebagai langkah mengatasi keadaan terdesak iaitu pengangguran.

Sekian, terima kasih

2 ulasan:

  1. saya juga masih ingat pantun ini dibacakan oleh tn haji ketika kuliahnya.. al fatehah utk allahyarham...saya adalah alumni mpsp 88/90 pengajian melayu tapi kini mengajar pjk...

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam