Selasa, 22 September 2009

Persiapan Guru 2

Ramai guru-guru yang mengajar PJK mendakwa mereka tiada pengetahuan dan pengalaman. Nampaknya seperti institusi yang melatih dan mengajar mereka gagal dalam memberi latihan. Sebenarnya, semua guru yang lahir dari maktab perguruan atau institut perguruan, telah diberi bekalan yang mencukupi. Sedikit sebanyak mereka diberi waktu untuk belajar PJK di Maktab atau Institut Perguruan. Tiada sebab mereka dakwa mereka tiada pengetahuan.

Jadi, apa masalahnya sekarang? Apa yang sebenarnya ialah kehendak hati sendiri. Kalau rasa tak pandai , belajar. Tak tahu, tanya dari orang yang tahu. Cari buku dan baca. Banyak sumber ilmu masa kini berbanding masa lalu. Kadang-kadang rasa malu bila melihat guru vateran yang nak pencen masih boleh mengajar kemahiran-kemahiran asas dalm kelas mereka. Guru muda ambil mudah dengan membekalkan sebiji bola untuk direbut beramai-ramai. Duduk ditepi padang berkumpul 2-3 orang sambil bersembang. Ada yang lebih menyedihkan lagi ada yang merokok tanpa rasa malu dan bersalah.

Saya tak kata semua. Tetapi memang ada kelompok begini dalam kalangan kita. Apa yang perlu kita buat ialah sama-sama berubah kearah kebaikan murid dan generasi akan datang. Jangan abaikan murid dengan membiarkan mereka. Beri mereka ilmu hatta ilmu bermain dan bersenam. Memamng tak masuk periksa, tetapi ianya untuk kegunaan hidup yang seterusnya. Dah tua nanti, ada yang tak tahu berlari dengn betul semasa berjogging sebab mereka tak pernah diberi tahu oleh guru gaya berlari dengan betul. Ada yang tahu makanan seimbang sebab mereka tak pernah diajar langsung tentang makanan seimbang.

Jadi, jangan kita kelak dipersalahkan mereka. Mudah saja jawapan mereka, cikgu aku tak ajar pun. Ramai yang saya jumpa mereka memberi jawapan tersebut. Tak malukah kita?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan